Mogidell forz pegement er mintin-mañ, mogidell en diavêz ha mogidell ive er mare-mañ e penn an dud. Ne welan ket tour an iliz zokén ken teo eo ar vogidell, ha beg ar gwez ‘zo eet da goll… Red e vo d’an heol para kreñv evid dond a-benn euz ar golo-se a veuz pep tra, pe e tremenim an devez a-bez dindan ar golo ponner-se ! Peadra da goll kalon e penn kenta an devez. Ma lavaran eo ar memez tra e kalon an dud er mare-mañ eo ablamour d’ar c’hlemmou a glevan amañ hag ahont. «N’ouzom ket da be-lec’h emaom o vond… N’eo ket ar votadegou da zond a jeñcho eun dra bennag… Eet om skuiz gand ar c’hovid donet-se ha ne echu ket… Or bugale ne ouezont ket petra e teuint da veza, ken di-asur m’eo an da-zond… Ha priz an energiez o kreski atao… Ha petra ’teuio da veza al labour-douar, pa ’z-eus kement a beizanted o vond en o retred…» Heb fin eo al litani a vez dibunet gand an dud hirio p’en em lakont da randoni o ranngalon.
Bez’ eo ’vel ma vankfe deom eun heol tomm gouest da ober euz mogidell ar mintin eur gwir boued-heol. Gouzoud a reom mad e skañva or poaniou pa c’hellom ranna anezo gand unan bennag. Esoc’h ‘vez ar yeo da zougen pa vezer daou o tougen anezañ, ha marteze eo ar pez a vank deom ar muia hirio. Pa ’z-eus unan bennag a c’hell kregi em dorn evid sikour ahanon da dreuzi ar mareou diêsa, neuze e kredan mond war-raog, goude ma vefe arvaruz. Beza war var koueza n’eo ket ar memez tra pa vezer an-unan-penn ha pa vezer kazeliet. Bez’ e vevom eur mare ’lec’h m’eo red deom rei an dorn an eil d’egile, en eur c’houzoud ouspenn e c’hell ar mare-ze padoud pell hag hir, rag dirag eur cheñchamant bed emaom.
Er mareou ankeniuz euz o buez on tadou o-doa ganto nerz ar bedenn, a implijent ’vel eur penn-baz d’o harpa. Amañ e kontent kalz war zikour sent ar vro, o mignoned, hag e oa ar gwir ganto, rag ar re-mañ a zo beo atao : ne c’hellont morse ankounac’haad an dud a vev hirio el lehiou m’o-deus o-unan bevet e amzeriou ken trubuillet hag on hini. Konta warno n’eo ket huñvreal. Or breudeur ha c’hoarezet int da viken. Ma kontfem muioc’h warno, p’on-eus evelto da zevel eur bed nevez, e vefe laouennoc’h or buez hag or bed. Ha greet om evid al levenez !
Du brouillard tant que tant ce matin, du brouillard dehors et du brouillard aussi ces temps-ci dans la tête des gens. Le brouillard est si épais que je ne vois même plus le clocher de l’église, et que le haut des arbres a disparu… Il va falloir que le soleil brille fort pour venir à bout de ce couvercle qui noie tout, ou bien nous passerons toute cette journée sous ce lourd couvercle ! De quoi perdre cœur en ce début de journée. Si je dis qu’il en va de même dans le cœur des gens en ce moment, c’est en raison des plaintes que j’entends ici et là. « Nous ne savons pas où nous allons… Ce ne sont pas les prochaines élections qui changeront quelque chose… Nous sommes fatigués par ce foutu covid qui n’en finit pas… Nos enfants ne savent pas ce qu’ils deviendront, tellement l’avenir est incertain… Et puis le prix de l’énergie qui continue à monter… Et que deviendra l’agriculture, quand tant de paysans arrivent à la retraite…» Elle n’en finit pas la litanie que les gens d’aujourd’hui récitent lorsqu’ils se mettent à radoter leur découragement.
C’est comme s’il nous manquait un chaud soleil capable de transformer le brouillard du matin en vraie « nourriture de soleil ». Nous savons bien que s’allègent nos peines lorsque nous pouvons les partager avec quelqu’un. Le fardeau est plus léger lorsqu’on est deux à le porter, et c’est peut-être ce qui nous manque le plus aujourd’hui. Quand quelqu’un peut me prendre la main pour m’aider à traverser les moments les plus difficiles, j’ose alors aller de l’avant même si c’est risqué. Risquer de tomber, ce n’est pas la même chose lorsque l’on est tout seul, et lorsque l’on est épaulé. Nous vivons un temps où il nous faut nous donner la main les uns aux autres, tout en sachant en outre que ce temps peut durer longtemps, car nous sommes devant un changement de monde.
Dans les moments angoissants de leur vie nos pères disposaient de l’énergie de la prière, qui était pour eux comme un bâton de soutien. Par ici ils comptaient beaucoup sur l’aide des saints du pays, leurs amis, et ils avaient raison, car ceux-ci sont vivants pour toujours : ils ne peuvent jamais oublier les gens qui vivent aujourd’hui là où ils ont eux-mêmes vécus dans des temps aussi troublés que les nôtres. Compter sur eux n’est pas rêver. Ils sont nos frères et sœurs à jamais. Si nous comptions davantage sur eux, quand nous avons comme eux à bâtir un monde nouveau, notre vie et notre monde seraient plus joyeux. Et nous sommes faits pour la joie !
Tad Job an Irien