Pevar ugent vloaz a zo dija abaoe an deiz spontuz-se ! D’ar c’hwezeg a viz gouere 1942 hag en deveziou warlerc’h, archerien ha polised a vro-Frañs, abred diouz ar mintin, e Pariz hag el lodenn-ze euz ar vro a oa e dalc’h an Almanted, o-deus harzet milierou ha milierou a Juzevien, famillou a-bez gand ar vugale, ha klozet anezo ’vel chatal heb dour na boued er Vel d’Hiv pe e kamp Drancy. Torfed euzuz en eur vro anavezet ’giz bro a repu ha bro Gwiriou Mabden ! Eur vez da viken war istor Bro-Frañs, a zo ive or bro.
Ha ni Bretoned ne c’hellom ket lorha kennebeud war an dachenn-ze, rag e 1240 dija an Duk Yann Ia e-noa roet urz da daoler er-mêz euz an dugelez kement Juzeo, war zigarez ma vevent diwar azurerez hag o-doa dre-ze etre o daouarn kalz euz pinvidigez an dugelez. Med an istor ne zent ket atao ouz bolontez ar renerien. E Lambaol-Gwimilio e teuas karter ar Jude da veza goullo ha gouez hag e savas eur c’harter nevez anvet Lombardi. An arhant a oar atao ober e hent !
Med e 1942 ne oa ket eun afer a arhant : ar pez a felle d’an nazied a oa distruj eur bobl hag he distruj beteg he gwriziou, en em zizober diouti ’vel ma reer gand al lastez, he c’has da ludu… Ar milierou a vugale, a verhed hag a c’hoazed bet kaset evel-se da ludu ne oant kén nemed traou etre daouarn ar re o laze. El lodenn libr, d’ar 26 a viz eost, eur skapadenn all a gaso 6500 all a Juzevien da gamp Auschwitz . An eskob Saliège, eskob Toulouz, a skrivas d’an 23 eul lizer da veza lennet en ilizou , eul lizer ‘lech m’en em zav a-eneb an dispriz-se euz gwiriou sakr mabden. «Ar Juzevien, emezañ, a zo eur breudeur !» Pemp eskob evel-se a en em zavo gand komzou sklêr ha kreñv a-eneb an doare-ze da ober war-dro «bugale, merhed, gwazed, tadou ha mammou ’vel ma vefent eun tropellad loened divalo!» Al liziri-se a vezo skignet dre guz gand pôtred ar rezistañs…
Skrapadenn ar Vel d’Hiv a zo bet kaset da benn gand Stad Bro-Frañs dre eun eneb-Yuzeviez koz a oa en em zilet e kalon kalz tud abaoe pell. Daoust ha divriwriziennet eo bet da vad, zokén e-touez ar gristenien? Yann-Baol II ’neus disklêriet sklêr awalc’h eo «ar Yuzevien or breudeur hag or c’hoarezed hena er feiz», med en em zizober euz ampoezon kuz an eneb-Yuzeviez a zo diêsoc’h c’hoaz eged en em zizober euz ar C’hovid…
Il y a déjà quatre vingts ans depuis cette terrible journée ! Le seize juillet 1942 et les jours suivants, les gendarmes et policiers français, tôt le matin, à Paris et dans la zone occupée par les Allemands, ont arrêté des milliers et des milliers de Juifs par familles entières et les ont enfermés comme du bétail sans eau ni nourriture au Vel d’Hiv ou au camp de Drancy. Crime horrible pour un pays connu comme terre d’asile et pays des droits de l’homme. Honte pour toujours sur l’histoire de France, qui est aussi notre pays.
Et nous, Bretons, nous ne pouvons pas nous enorgueillir sur ce terrain, car déjà en 1240 le duc Jean Ier avait ordonné d’expulser du duché tous les Juifs sous prétexte qu’ils faisaient l’usure et possédaient beaucoup de la richesse du duché. Mais l’histoire n’obéit pas toujours à la volonté des dirigeants… A Lampaul-Guimiliau le quartier de la Judée devint vide et sauvage, et apparut un nouveau quartier du nom de Lombardy. L’argent sait toujours se faire un chemin !
Mais en 1942, ce n’était pas une affaire d’argent : ce que voulaient les Nazis, c’était la destruction d’un peuple, son élimination jusqu’à la racine, s’en débarrasser comme l’on fait des ordures, le réduire en cendres. Les milliers d’enfants, de femmes et d’hommes ainsi réduits en cendres n’étaient plus que des choses entre les mains de ceux qui les tuaient. En zone libre, le 26 août, une autre rafle conduira 6500 autres Juifs au camp d’Auschwitz. Monseigneur Saliège, évêque de Toulouse, écrit une lettre à lire dans les églises, une lettre où il s’élève contre le mépris des droits sacrés de l’homme. « Les Juifs, dit-il, sont des hommes. Les Juifs sont nos frères. » Cinq évêques vont ainsi écrire des paroles claires et fortes contre cette façon de s’en prendre « à des enfants, des femmes, des hommes, des pères et mères comme s’il s’agissait d’un vil troupeau !». Ces lettres seront diffusées en cachette par la Résistance.
La Rafle du Vel d’Hiv a été réalisée par l’Etat Français en raison d’un vieil antisémitisme insinué dans le cœur des gens depuis longtemps. A-t-il été bien déraciné, même parmi les chrétiens ? Jean-Paul II a déclaré suffisamment clairement que « les Juifs sont nos frères et nos sœurs aînés dans la foi », mais se défaire du poison caché de l’antisémitisme est encore plus difficile que de se défaire du Covid…
Tad Job an Irien