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Chronique du Père Job an Irien : Eur bed nevez ?/Un monde nouveau ?

Eur bed nevez ?

«On nehamant n’eo ket dreist-ordinal. Bez’ emaom o veva pevar cheñchamant-braz kemmesket, ha nag ar bolitikerien, nag ar mediaou, na ni on-unan om gouest d’o dichifra evid c’hoaz !» eme Jean-Claude Guillebaud er gelaouenn «la Vie». N’eo ket ar wech kenta e istor ar bed, hag e mareou evel-se e vez eun tammig kollet an den pa ne wel ket c’hoaz penaoz vezo ar bed a zo o tond. Pa gemer istor ar bed eur c’horn-tro berr, ne weler ket mad pelloc’h hag e sao trubuill e kalon an den. Evel-se eo bet er pemped kantved araog Jezuz-Krist gand Sokrat e Bro-C’hres, ar brofeted en Izrael, ar Bouddhism hag an Hindouism en Azia… Eur mare trubuilluz all e 410 p’eo bet gwastet Rom gand ar Wizigoted, sin fin an impalaerez roman, ’vel m’eo an 11 a viz gwengolo 2001 evidom-ni. Trubuillou ar bloaz Mil… ha diwezatoc’h an Azginivelez, gwelet da genta ’vel eur c’holl, hini kristeniez ar grenn-amzer… ha goude-ze mare ar skianchou, penn-kenta ar bed modern.

Hirio an deiz e vevom e berr amzer ha kemmesket pevar cheñchamant braz. Ar c’henta eo hini an ekonomiez, deuet da veza bedel, ha kement-se a c’hoari war an oll dud. An eil eo hini ar bed niverel, hag a zo ’vel eur bed ouspenn gand ar roued hag internet. An trede eo ar bed geneteg ha mestroniez an den war ar vuhez ha warnañ e-unan. Ar pevare eo an dispac’h ekologel hag a c’hoario e mod pe vod war oll dud ar bed e poent pe boent. Rankoud beva kement-se a jeñchamañchou braz e berr amzer a zistabil lod euz an dud hag a zistruj o fiziañs en amzer da zond hag er re all zokén.

N’eo ket fin ar bed koulskoude, med hepkén fin eur bed. N’eo ket eur gwall-daol, med er c’hontrol ar c’hammedou kenta, diasur ha dihortoz marteze, war-zu warhoaz. N’eo ket êz beva pevar dispac’h er memez amzer, ha n’eo ket souezuz e chilgammfem tamm pe damm epad eur pennad mad. Gouzoud a reom e vezo red cheñch ha deski dibab ar pez a vezo ar gwella evid an den hag or planedenn. Gouzoud a reom ive e vezo techet, ’vel kustum, ar re greñva ha pinvidika da ober o mistri war ar re vihanna beteg diberhenna anezo euz o frankiz… Med gouzoud a reom ive on-eus nerziou nevez etre on daouarn, hag e ranko an oll en em gleved paneve nemed evid savetei or bed. Warhoaz a c’hell beza bravoc’h !


Un monde nouveau ?

«Notre inquiétude n’a rien d’extraordinaire. Nous vivons quatre révolutions enchevêtrées que ni les politiques, ni les médias, ni nous-mêmes ne sommes encore capables de déchiffrer.» Ainsi s’exprime Jean-Claude Guillebaud dans l’hebdomadaire ‘La Vie’. Ce n’est pas la première fois dans l’histoire du monde, et dans de tels moments l’homme est un peu perdu, car il ne voit pas encore comment sera le monde qui vient. Lorsque l’histoire du monde prend un virage serré, on ne voit pas bien au-delà, et l’inquiétude grandit au coeur de l’homme. Il en fut ainsi au cinquième siècle avant notre ère du temps de Socrate en Grèce, des prophètes en Israël, du Bouddhisme et de l’Hindouisme en Asie… Autre moment charnière en 410 quand Rome fut saccagée par les Wisigoths, signe de la fin de l’empire romain, tout comme le 11 septembre 2001 pour nous. Les inquiétudes de l’an Mille… et plus tard la Renaissance vue d’abord comme la perte de la chrétienté médiévale… et puis les sciences, tout début du monde moderne.

Nous vivons aujourd’hui, et en peu de temps, quatre grands changements enchevêtrés. Le premier est celui de l’économie, devenue globale, et cela joue sur tout le monde. Le second est celui du monde numérique, vu comme un monde de plus avec ses réseaux et internet. Le troisième est celui de la génétique et de la maîtrise de l’homme sur la vie et sur lui-même. La quatrième révolution est la révolution écologique qui d’une façon ou d’une autre affectera chacun à un moment ou l’autre. Devoir vivre tant de grands changements en peu de temps déstabilise certains et détruit leur confiance en l’avenir et même en autrui.

Ce n’est pas la fin du monde cependant, mais seulement la fin d’un monde. Ce n’est pas une catastrophe, mais au contraire les premiers pas, incertains et inattendus peut-être, vers demain. Ce n’est pas facile de vivre quatre révolutions en même temps, et ce n’est pas étonnant que nous boitillions quelque peu pendant un bon moment. Nous savons qu’il nous faudra changer et apprendre à choisir ce qui sera le meilleur pour l’homme et pour la planète. Nous savons aussi que les plus forts et les plus riches auront tendance comme d’habitude à faire les maîtres sur les plus petits jusqu’à les déposséder de leur liberté… Mais nous savons aussi que nous avons de nouvelles forces entre les mains, et que tout le monde devra s’entendre, ne serait-ce que pour sauver notre monde. Demain peut être plus beau !

Tad Job an Irien