Eun dispac’h all ?
En e leor « An eil Dispac’h-Gall 1965-1984 », bet embannet e 1989, ar zokiologour Henri Mendras a zispleg penaoz eo bet cheñchet emzalhou an dud e berr amzer, merket hiviziken gand eur c’holl euz ar zantimant relijiel, ha penaoz e vefe deuet an den da veza muioc’h-mui hiniennelour. E zoñj a ziverra gand ar c’homzou-mañ : « Emgann an oll eneb an oll ! » Ar pez a vevom abaoe daou viz bremañ a ro deom er c’hontrol da gompren pegement e vank ar re all deom ! Santoud a reom, beteg en on donded, n’om netra hepto hag om gwriet gand an daremprejou on-eus savet ganto. Kavoud a ree deom e c’hellem beva ha beza drezom on-unan, ha padal pa ’z-om rediet da veva on-unan-penn e santom mad pegen goullo eo or buez pa ne dro kén nemed tro-dro d’or bouton-kov. Kaer on-eus gouzoud dre ar c’heleier ar pez a c’hoarvez e pevar gorn ar bed, kement-se n’eo ket awalc’h evid rei deom ar zantimant da veza ha da veva e gwirionez. Marteze on-noa ankounac’heet beteg re on-eus resevet ar vuez ha ne ’z-a houmañ war araog nemed pa vez roet. Raoul Follereau a lavare : « Beva a zo sikour ar re all da veva ! », hag e kav din eo gwir bater ! Ar vleunienn gaer am-eus kutuillet bremaig a zeho ma talhan anezi em dorn. M’am-eus tro da ginnig anezi da unan bennag e lavaro war eun dro an doujañs am-eus evid kaerder an natur, hag an doujañs am-eus ive evid an hini a ginnigan dezañ ar vleunienn-ze. Resevet am-eus anezi euz brokusted an natur, a ro tro din da drugarekaad evid kement a gaerder, hag er memez amzer e ro tro din da lavared d’an hini a roan anezi dezañ ez eo eun dra gaer e vefe eñ aze, e vefe, e vefe anezañ. Pa gomzan euz eur vleunienn e teu soñj din euz an devez-se, – ha me biannig c’hoaz, – p’am-boa bet c’hoant da ginnig d’am mamm eur vleunienn gaer a oa war bord ar poull-kanna. Diêz e oa da baka hag em-boa riklet en dour. Dre jañs e oa deuet va c’henderv d’an zenna euz an dour, hag e-noa kaset ahanon gleb-teil beteg va mamm, gand ar vleunienn atao em dorn. Abaoe e ouezan ne gasim ganeom euz ar bed-mañ nemed ar pez on-no roet, gand sikour ar re all !
An tad Job
Une autre révolution ?
Dans son livre « La seconde révolution française 1965-1984 », publié en 1989, le sociologue Henri Mendras explique comment les comportements des gens ont changé en peu de temps, marqués désormais par une perte du sentiment religieux, et comment ils seraient devenus de plus en plus individualistes. Il résume son point de vue par ces mots : « la lutte de tous contre tous. » Ce que nous vivons depuis maintenant deux mois nous donne à comprendre, au contraire, combien les autres nous manquent ! Nous ressentons, jusqu’au plus profond de nous, que nous ne sommes rien sans eux, et que nous sommes tissés des relations que nous avons établies avec eux. Nous pensions que nous pouvions vivre et exister par nous-mêmes, et voilà que lorsque nous sommes obligés de vivre seuls nous ressentons bien combien notre vie est vide lorsqu’elle ne tourne plus qu’autour de notre nombril. Nous avons beau savoir par les informations ce qui se passe aux quatre coins du monde, ceci ne suffit pas à nous donner le sentiment d’exister et de vivre en vérité. Peut-être avions nous trop oublié que nous avons reçu la vie et que celle-ci ne va de l’avant que lorsqu’elle est donnée. Raoul Follereau disait : « Vivre, c’est aider les autres à vivre ! » et je crois que c’est vrai ! La belle fleur que j’ai cueillie tout à l’heure fanera si je la garde en ma main. Si j’ai l’occasion de la donner à quelqu’un, elle dira en même temps le respect que j’ai pour la beauté de la nature, et le respect que j’ai pour la personne à qui je l’offre. Je l’ai reçue de la générosité de la nature, qui me donne de remercier pour tant de beauté, et en même temps elle me donne l’occasion de dire à celui à qui je la donne que c’est une belle chose qu’il soit là, qu’il vive, qu’il existe. Parlant de fleur, il me revient en mémoire ce jour, – j’étais encore tout petit,- où j’ai eu envie d’offrir à ma mère une belle fleur qui était sur le bord du lavoir. Elle était difficile à saisir et j’ai glissé dans l’eau. Par chance mon cousin est venu me sortir de l’eau et m’a porté tout trempé jusqu’à ma mère, la fleur toujours dans ma main. Depuis ce jour, je sais que nous n’emporterons de cette terre que ce que nous aurons donné, avec l’aide des autres !
Le père Job an Irien